Transportköpare i Europa märker en kraftig uppgång i fraktpriserna till Asien och vissa rederier, som Maersk, har till och med infört temporära bokningsstopp på grund av kapacitetsbrist.
En talesperson för Maersk säger till nyhetsbrevet Loadstar att: “Vi kan bekräfta att vi har en exceptionellt hög efterfrågan på frakt från Nordeuropa till Asien och det har skapat utrymmesproblem som fått till följd att vi har svårt att tillmötesgå alla våra kunders önskemål.”
Flera faktorer ligger bakom detta glapp mellan tillgång och efterfrågan. De stora rederierna, som samverkar i allianser, är mitt inne i en omläggning av rutterna och förhandlar nu med varandra om hur de delvis omlagda huvudlederna över världshaven ska organiseras.
Maersks partner i 2M-alliansen, MSC, har också börjat tillämpa ”bokningsbegränsningar.” Den nya alliansen The Alliance, har aviserats med start i april, men vilka de nya hamnarna blir har ännu inte bekräftats officiellt.
Sjöfartens problem gynnar givetvis alternativa transportörer, främst flygfraktarna som rapporterat om ökade fraktbokningar under vintern och våren.
Vissa typer av gods som fraktas i stora volymer, bland annat förpackningskartong och återanvänt papper, har gått upp 200 procent på ett halvår.
De skarpa prisökningar drabbar främst nordeuropeiska transportköpare som inte har långtidskontrakt med rederierna. En 40 fots container som kostat 4 400 kronor för ett år sedan kan nu gå för upp emot 22 000 kronor.
En brittisk firma med stora volymer till Kina kallade prislistan för april månad ”löjligt hög” men trodde samtidigt att rederierna skulle sansa sig under de kommande veckorna.
Mellan juni 2016 och juni 2017 har det långtidskontrakterade genomsnittspriset per container från Kina till Nordeuropa ökat med 64 procent, enligt analysföretaget Xeneta.
Det kan tyckas märkligt att rederierna som kämpat länge med överkapacitet anger kapacitetsbrist i den nu uppkomna situationen. Xeneta skriver att marknaden verkar vara på väg att återhämta sig, men osäkerhetsfaktorerna är många – inte minst de politiska. Räknat i tonnage har överkapaciteten ännu inte börjat reduceras. En annan faktor är att de nya allianserna möjligen börjar priskriga, liksom effekterna av att kunder skräms över till att nyttja flygfrakt istället för sjön.
Mats Thorén