
Linde har nu öppnat sin egen truckmässa på 20 000 kvm utanför Mainz i Tyskland. Mässan pågår under hela maj månad. Linde är därmed en av tre ledande truckleverantörer som väljer att ställa sig utanför den stora materialhanteringsmässan Cemat som också arrangeras i maj. Övriga är Unicarriers (där Atlet ingår) och Hyster.
Lindes egen mässa ligger på ett mässområde på fälten några kilometer utanför Mainz. Det är ett mässområde utan fasta hallar, därför används stora mässtält. Totala utställningsytan, under tälttak och under bar himmel, är två, tre gånger så stor som en lite större svensk truck- och logistikmässa.
På World of Material Handling, som Linde kallar sitt evenemang, har besökarna möjlighet att både titta på truckarna och provköra dem. Bland trucknyheterna som Linde lyfter fram, finns bland annat en serie nya tunga elektriska truckar med kapacitet på sex till åtta ton och med 80-volts elsystem.
Linde hänger därmed på trenden att satsa på eldrift för stora elektriska truckar. En annan stor truck som drog uppmärksamheten till sig var tolvtonsdieseln H120 som försetts med en roterande hytt. Att låta hytten rotera är ergonomisk lösning som visats tidigare på truckar av exempelvis Jungheinrich.
– Men den här finns i produktion och vi kan verkligen leverera, sa Lindes talesperson.
En nyhet i det mindre formatet, men som fyller en lucka, är ”Linde Safety Pilot”. För ögat det en liten bildskärm vid framrutans överkant. Bildskärmen presenterar i ett överskådligt diagram truckföraren besked hur högt han eller hon kan lyfta den aktuella lasten utan att trucken blir instabil. Innan maxgränsen nås stoppar systemet lyftet.
Linde har också vidareutvecklat sitt system för dataöverföring och övervakning av truckflottor. Det har döpts till Connect. Den bygger på en lokal databas och överföring till data över internet. Connect används bland annat för att använda truckflottan effektivt och för att övervaka servicebehovet. Linde utvecklar också lösningar för autonom körning och för att följa truckarnas position med hjälp av Connect-plattformen.
I ett av de största utställningstälten pågick en så kallad truck clinic. Ett trettiotal elektriska motviktare från fyra, fem välkända tillverkare inklusive Linde fanns på plats. Här erbjöds erfarna truckförare möjlighet att testa truckar under fem sex timmar och sedan redovisa styrkor och svagheter i ett formulär.
Linde har inlett arbetet med att utveckla en ny serie av elektriska truckar och detta är ett av de inledande stegen i det arbetet, förklarade Serkan Bozlu som leder Lindes enhet för marknadsundersökningar och konkurrentanalys. Allt sker under diskretion. Tältduken öppnas endast för särskilt inbjudna och fotografering är förbjudet.
Genom att arrangera sin egen mässa World of Material Handling har Linde i år valt att stå utanför truckbranchens manifestation Cemat i Hannover 19-23 maj. Det har vållat en viss uppståndelse i branschen. Amerikanska Hyster som är en viktig spelare deltar inte heller. Kanske mera förväntat, eftersom företaget tidigare endast deltagit på Cemat via sina återförsäljare.
Japanska Unicarriers, där svenskbaserade Atlet ingår, är inte heller med. Här sägs orsaken vara att man inte hunnit bli klar med alla detaljer i företagets organisation. Unicarriers är en sammanslagning mellan Nissan/Atlet och det Hitachi-ägda TCM.
Mats Udikas