Likställ isbrytning med vinterväghållning och finansiera isbrytarna över statskassan. Det kräver Näringslivets transportråd, tillsammans med fyra branschorganisationer.
Sjöfartsverket har aviserat att man kommer att höja farledsavgifter och lotsavgifter med 5-8 procent under 2018. Det framgår av budgetpropositionen. Sjöfartsverket uppger att avgiftshöjningarna behövs för att säkerställa en långsiktigt hållbar verksamhet. I fortsättningen ska avgifterna dessutom uppräknas med index.
Nu kräver Näringslivets transportråd tillsammans med Skogsindustrierna, gruvnäringen (Jernkontoret och Svemin) samt kemiindustrin (Ikem) att anslagsfinansieringen av Sjöfartsverket istället ska öka.
– Vi avstyrker förslaget om höjning av farleds- och lotsavgifter, säger industrin i ett remissyttrande till förslaget.
– Det ökar kostnadsbördan för varuägarna och leder till negativ påverkan på konkurrenskraften. Förslaget går heller inte ihop med de politiska ambitionerna om ökad överflyttning av långväga gods till sjöfart. Industrin vill att det statliga anslagen ska täcka Sjöfartsverkets fasta kostnader, cirka 90 procent av de totala kostnaderna. Motiveringen är att verket arbetar huvudsakligen med myndighetsutövande.