Det behövs inga ytterligare pilotprojekt, utan Sverige bör satsa på en storskalig dragning på en längre sträcka redan nu. Finansierad av staten. Det skriver Henrik Henriksson och Martin Lundstedt vd i Scania respektive Volvo i en debattartikel tillsammans med Fossilfritt Sverige.
För att klimatmålet för inrikes transporter ska nås till 2030 måste de tunga vägtransporterna snabbt bli fossilfria, skriver debattörerna. Förutom ökad tillgång på biodrivmedel måste en större del av trafiken elektrifieras.
De två stora lastbilstillverkarna är nu beredda att göra stora satsningar på att elektrifiera lastbilstransporterna. Men för att de och deras kunder ska våga investera krävs att det finns en infrastruktur, både för laddning som kan ske i anslutning till rast- och viloplatser och för laddning under körning, så kallade elvägar.
Debattörerna förslår nu att staten ansvarar för finansieringen av utbyggnaden av väg-el så att elektrifiering av triangeln mellan Stockholm, Malmö och Göteborg kan ske snabbt.
För fasta laddplatser föreslås rast- och viloplatser längs sträckorna Göteborg-Jönköping-Halmstad-Strömstad-Mariestad. För en första storskalig el-väg föreslås sträckan Helsingborg-Jönköping-Stockholm.
Förutom att gå från pilot till storskalig el-väg där ett fåtal åkerier och väldefinierade transportköpare står för stor andel av transportflödet föreslår Fossilfritt Sverige, Volvo och Scania följande steg: Att el dras till vägarna, att tillståndsprocesserna ses över, att en byggplan för laddningsställen tas fram, samt att samarbete med andra länder om en EU-standard för elvägs-system dras igång.