Positiva resultat vid nya tester av säkerhetssystemen i tunga lastbilar.
Den europeiska organisationen Euro NCAP har för andra året i rad testat säkerhetssystem i tunga lastbilar. Femton olika modeller av lastbilar testades, av vilka fyra fick högsta betyget — det vill säga fem stjärnor av fem möjliga.
Drygt 85 procent – tretton stycken – av de testade lastbilsmodellerna fick betyget fyra eller fem stjärnor.
Vid det första testet förra året testades nio olika modeller. Fyra av dessa fick då betyget fyra eller fem, vilket är 45 procent av de testade lastbilarna. Någon fick så lågt som en stjärna.
Det innebär att det i år har skett nästan en fördubbling av andelen 4/5-stjärniga lastbilsmodeller.
Enligt Trafikverket blir nu nästa steg att testa ”mindre lastbilar för regional distribution”. Resultatet från dessa uppges komma i februari.
FAKTA OM TESTERNA
Två områden testas: ”Säker körning” och ”Krockundvikande”. För ”Säker körning” utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren. För ”Krockundvikande” testas skyddssystem som kurshållning och autobroms, både för oskyddade och personbilar.
Testerna utförs med system som finns tillgängliga på marknaden, även om de inte är standard. På sikt är målet att endast testa basversionen och på så sätt driva på att alla säkerhetssystem är standardutrustning.
FAKTA OM EURO NCAP
Det europeiska konsortiet Euro NCAP (som står för European New Car Assessment Programme) gör krocktester av nya bilar. Resultaten kan användas som en vägledning om hur säkra nya bilmodeller är.
Trafikverket är en av medlemmarna i Euro NCAP och även en av grundarna och har varit en av de drivande parterna i att ta fram testprogrammet för tunga lastbilar.