När 80 ton maskinutrustning skulle transporteras till batterifabriken som just nu byggs i Skellefteå fick man hyra in ett av världens största fraktflygplan.
Bygget av bolaget av det svenska bolaget Northvolts fabrik i Skellefteå för tillverkning av litiumjon-batterier pågår för fullt och i april transporterades en del av utrustningen till fabriken – 80 ton känslig maskinutrustning – en produktionslinje – som transporterades från Shanghai i Kina till Luleå flygplats.
Uppdraget att lösa transporten av den 80 ton tunga produktionslinjen gick till Scanlog. På grund av lastens storlek fanns det bara en flygplanstyp som kunde göra jobbet – världens näst största fraktflygplan, Antonov 124, med en spännvidd på 73 meter, fyra jetmotorer och en vikt på 175 ton. Ändå var det enligt Scanlog på håret att allt skulle rymmas i planet. Och det var bråttom att få utrustningen på plats:
– Till saken hör att den här leveransen redan var försenad sedan tidigare och för att inte hela verksamheten skulle stanna av behövde lasten komma fram till fabriken så snabbt som möjligt – utan skador på den känsliga utrustningen, berättar Scanlogs styrelseordförande och grundare Mathias Wideroth.
Det tog ungefär två dygn från det att transporten startade från Wuxi söder om Shanghai till att Scanlog kunde leverera godset till kundens fabrik i Skellefteå. Själva planeringen pågick i veckor.
– Vi pratar om avancerade robotmaskiner som är väldigt känsliga för fukt och stötar. Det är oerhört noggrant hur man stuvar och säkrar lasten så att den ska klara alla krafter den utsätts för, särskilt vid start och landning. Genom minutiös planering och ett nära samarbete mellan alla inblandade parter lyckades vi paketera lasten effektivt och säkert, berättar Mathias Wideroth.
Senast ett Antonov 124 landade på Luleå flygplats var tio år sedan.
Northvolts batterifabrik byggs i industriområdet Bergsbyn i Skellefteå och beräknas stå klar under 2023.
BILDEN NEDAN: Det rysktillverkade Antonov 124 som landade med sin last på Luleå flygplats i april ägs av det ryska flygbolaget Volga-Dnepr Airlines. Foto: Scanlog