– Det måste bli dyrare med långväga vägtransporter. Men jag känner inte alls igen uppgifterna om intäktsnivåer på åtta miljarder för vägslitageskatten, säger Karin Svensson Smith (mp), ordförande i Riksdagens trafikutskott i en kommentar till de preliminära uppgifterna från Vägslitageskatteutredningen.
Karin Svensson Smith deltog i diskussionerna när regeringen tog fram direktiven till utredningen om en vägslitageskatt. Hon har dessutom följt frågan om kilometerbaserade vägskatter och vägavgifter under en rad år.
Nyligen presenterade Anders Åkesson, som är centerpartistisk ledamot i Trafikutskottet, preliminära uppgifter från utredningen som pekar på att kostnaden för en framtida vägslitageavgift skulle kunna hamna på 24 kr per mil för en bil som väger mer än 50 ton. Förslaget innebär en kostnad på 107 000 kronor om året per lastbil i genomsnitt och en intäkt till staten på 6-8 miljarder kronor. Läs Vägslitageskatten kommer att kosta 107 000 per lastbil.
– Utredningen lägger inte fram sitt förslag förrän i december och jag kan inte diskutera den närmare innan dess. Men jag känner inte alls igen de nivåerna, säger Karin Svensson Smith.
– Sverigeförhandlingen räknar med intäkter för en vägslitageskatt på fyra miljarder brutto, vilket innebär 3,6 – 3,8 miljarder kronor när de administrativa avgifterna räknats bort. Det tycker jag känns mer rimligt.
System med kilometerbaserade avgifter finns i åtta europeiska länder. Karin Svensson Smith pekar särskilt på erfarenheterna från Tyskland och Schweiz:
– I Tyskland ligger avgiften på 10 – 25 kronor per mil. I Schweiz är kostnaden är betydligt högre: 80 kronor mil per för en 40-tons lastbil med avgasrening som klarar kraven i Euro 5.
– Erfarenheterna visar också att systemen funkat bra. När de väl införts så hörs inga krav på att de ska bort. Tänk också på trängselavgiften i Stockholm, de allra flesta accepterar den idag.
Det finns flera skäl varför vägslitageskatten behövs menar hon.
– Långväga lastbilstransporter betalar inte sina kostnader för vägslitaget.
– EU:s vitbok pekar på att vägtrafiken behöver flyttas över till järnväg och sjöfart om vi ska klara klimatutmaningen.
– En kilometerbaserad skatt är också mer rättvis, än om man bara lägger ytterligare skatt på fordonsbränslet. En vägslitageskatt slår lika mot åkare som bara går i inrikestrafik och åkare som kan tanka i andra länder.
Mats Udikas