Från och med i sommar kommer Gävle hamn att erbjuda elanslutning för fartyg vid en av sina kajer. Därmed kan fartyg vid terminalen ha sina hjälpmotorer avstängda.
Åtgärden att tillhandahålla landström sker med stöd av Naturvårdsverket och i samarbete med företaget Boliden. Elanslutningen kommer att erbjudas vid den så kallade Sligkajen, som Boliden använder för mellanlagring och transporter av slig (malmkoncentrat) från Garpenberg.
Flera fördelar
Investeringen uppges innebära att utsläppen från de fartyg som trafikerar kajen minskar kraftigt. Dessutom ger det en tystare hamnmiljö och en bättre arbetsmiljö för både besättning och terminalarbetare.
– Omställningen av godstransporter är en utmaning med långa logistikkedjor och många aktörer. Det krävs samverkan för att vi ska klara klimatmålen. Boliden har ett stort engagemang i gröna transporter och det känns jätteroligt att få samarbeta kring omställning av ett helt flöde, säger Linda Astner, hållbarhetschef vid Gävle Hamn, i ett pressmeddelande.
Passar inte alla hamnar
Förutsättningarna för att elansluta fartyg vid kaj beror på hur många anlöp samma fartyg gör till den aktuella kajen, hur länge de ligger inne, hur de internationella standarderna ser ut och hur mycket det kostar att bygga om fartyg och kajer. Av dessa skäl är det hittills främst hamnar med färje-, kryssnings- och roro-trafik som haft möjlighet att erbjuda elanslutning.
– Vi har länge följt den internationella utvecklingen för de segment vi har i Gävle, vilket är container-, bulk-, projektlaster och tankfartyg. Boliden har ett godsflöde via Gävle hamn med drygt 60 fartygsanlöp per år. Det känns väldigt roligt att nu kunna erbjuda fartygen vid den terminalen elanslutning, kommenterar Niklas Hermansson, trafikchef vid Gävle Hamn.