De strängare svavelregler som börjar gälla för sjöfarten efter nyår har nu prissatts av de stora containerrederierna – och konsulten Drewry har sammanställt vad de tar. Frakt från Kina till Göteborg kommer lindrigt undan, men allt som går i Östersjön beläggs med ytterligare runt 100 dollar per 40-fotscontainer.
Runt 2000 kronor blir det högsta påslaget på frakten av en 40-fotscontainer med anledning av de strängare svavelreglerna som börjar gälla nästa år. Bakgrunden är att bland annat Nordsjön, Östersjön och de nordamerikanska kusterna belagts med lägre gränser för svavelutsläpp. Det innebär att rederierna antingen behöver rena sina utsläpp eller använda bränsle med lägre svavelinnehåll, vilket höjer driftskostnaderna.
Konsultföretaget Drewry, som står bakom sammanställningen, beräknar påslaget per 40-fotscontainer, alltså inte per ”teu”, twenty–foot equivalent unit, som annars är det vanliga enheten.
Det största påslaget, motsvarande i snitt cirka 280 dollar (2 000 kronor) hos de undersökta rederierna, åker den på som vill frakta sin container mellan Östersjöområdet och Kanadas östkust.
Generellt blir svavelreduktionstillägget cirka 100 dollar dyrare för transporter till och från Östersjöhamnar än för dem på Sveriges västra sida. För den som vill skeppa sin 40-fotare från Kina till nordvästra Europa utanför Östersjön ligger påslaget bara på några tiotals dollar.