Logistikfastigheter per region, och trafikflödena på de vägar och järnvägar som är viktigast för godset, är några av nyheterna i årets upplaga av Logistikkartan. Den har nu nått brevlådan hos dig som prenumererar på Transportnytt som bilaga i nr 7-2017.
Transportnytts Logistikkarta har getts ut i tio års tid och hänger idag på många väggar runt om i Logistiksverige. Årets utgåva innehåller en rad nyheter. Viktigast är dessa:
- Nybyggda logistikfastigheter har kommit med. Totalt ingår omkring 3 miljoner kvadratmeter logistikfastigheter byggda sedan 2003. Av Logistikkartan framgår hur de är fördelade över landet.
- Trafikflöden på järnväg och landsväg visas. Trafikverket gör mätningar i hela landet. Logistikkartan visar flödet av godstrafik på lastbil och tåg på några av de mest strategiska platserna.
- Alla stora hamnar är med, de allmänna hamnarna som ofta ägs av kommunerna och industrihamnarna. I årets upplaga av Logistikkartan presenteras godsflödet i de 30 största hamnarna. I år visas även uppgifter för industrihamnarna, flera av dem hör till landets absolut största hamnar.
I Logistikkartan visas precis som tidigare år också de viktigaste vägarna och järnvägarna för godset, liksom uppgifter om kombiterminaler, roro- och containertrafik.
Jan Östlund är redaktör för årets Logistikkarta. Han är statistiker och utredare och har en bakgrund från myndigheten Trafikanalys.
Betydligt fler källor än tidigare har använts för årets upplaga av Logistikkartan. Det är utöver Trafikanalys och Sveriges Hamnar även Trafikverket, Sjöfartsverket, Eurostat och Sverige Bygger. För att få plats med alla nyheter har Logistikkartan blivit större. Den är nu 960 x 680 mm.
Transportnytt nr 7-2017 kan beställas från vår prenumerationsavdelning.