
Totalkostnaden hamnar förvånansvärt långt ner på listan över viktiga faktorer när Europas företag berättar vad som är viktigast för dem i deras val av lagerlägen. Åtminstone om man får tro en enkät från den internationella fastighetsjätten Prologis.
Omedelbar närhet till storstäderna och deras konsumenter är helt avgörande när Europas stora företag väljer var de ska lägga sina varor, enligt Prologis undersökning. Metropoler som London, Paris och Milano bubblar nu uppåt i tabellen över attraktiva logistiklägen. Men även närhet till stora transportstråk och kvalificerad personal fortsätter att väga tungt, och regionen runt Nederländerna och västra Tyskland förblir het.
Enligt Prologis väger hyresgästerna allt oftare in alla kostnader längs transportkedjan inför lokaliseringsbeslut, inte bara de direkta såsom hyran. Men i allt större utsträckning väger de även in vinsterna de kan göra genom sina lägen, och det är där som närheten till stora konsumentmarknader blir plustecken i kalkylen trots att logistikfunktionerna blir dyrare.
Totalkostnad rankades sammantaget som en jämförelsevis oviktig faktor, i kontrast mot hur man historiskt har sett på logistik som framför allt kostnadsminimering. Vartefter försörjningskedjorna börjar betraktas som konkurrensfördelar sätter företagen större värde på sina lager i dyra länder som Nederländerna, Tyskland, Storbritannien och Frankrike.
Ur samlat europeiskt perspektiv är Sverige inte någon central region. Men för företag som trots allt vill betjäna nordiska kunder är vårt land svårt att hoppa över, och Prologis har följaktligen listat fyra orter som hyggligt heta: Göteborg, Jönköping, Norrköping och Stockholm.
För orter och regioner som vill stärka sin attraktionskraft rekommenderar Prologis att de ska satsa på att utveckla sin infrastruktur och sitt utbud av kvalificerad arbetskraft.
Möjligen ska enkätundersökningens källa inte tas för oberoende betraktare av marknaden. Prologis globala fastighetstillgångar omfattar 64 miljoner kvadratmeter.
Alexander Kristofersson