Tidöpartiernas förslag om att sänka reduktionsplikten kritiseras av tunga aktörer.
Regeringen och Sverigedemokraterna — de så kallade Tidöpartierna — har enats om att sänka reduktionsplikten till 6 procent för såväl diesel som bensin. I nuläget ligger reduktionsplikten för diesel på 30,5 procent och 7,8 procent för bensin.
Sänkningen föreslås träda i kraft från och med årsskiftet 2024 och gälla hela mandatperioden, men har mött kritik från olika håll och av olika skäl: dels kritiseras förslaget för att det motverkar ambitionerna om att uppnå klimatmålen, dels kritiseras det för att försvåra det pågående investeringsarbetet gällande omställningen från fossila till fossilfria drivmedel.
— En förändring är helt nödvändig, men vi anser att regeringen går för långt med en sänkning av nivån till 6 procent. Vi anser också att det är anmärkningsvärt att regeringen inte signalerar hur utvecklingen ska se ut efter mandatperioden. I en så viktig fråga som den gröna omställningen behöver transportsektorn tydliga och långsiktiga spelregler, kommenterar Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.
Han tillägger:
— För att transportsektorn ska klara av den gröna omställningen och bibehålla sin konkurrenskraft måste regeringen nu presentera inköpsstöd för elektriska tunga och lätta lastbilar och laddinfrastruktur. Utöver detta måste elproduktionen öka och elnäten stärkas och byggas ut.
Även Drivkraft Sverige, branschorganisationen för Sveriges stora drivmedelsproducenter, är kritiska mot beslutet:
— Branschen befinner sig i en omställning från det fossila till det fossilfria, och det här slår undan benen för den omställning som medlemsbolagen nu är inne i. Branschen behöver kommersiella villkor som ska fungera över tid, kommenterar Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius och syftar på investeringar som drivmedelsproducenter på senare år har gjort i att kunna framställa biodrivmedel.
— Branschen investerar i omställningen och i framtiden. Dessa investeringar grundar sig på den överenskommelse som fanns om hur reduktionsplikten skulle höjas fram till 2030. Nu med den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten för diesel har regeringen valt att bortse från den överenskommelsen. De kommersiella förutsättningarna har totalt förändrats, kommenterar Jessica Alenius.