Planen låg klar för sammanslagningen mellan Finlandsbaserade Konecranes och den flerfalt större amerikanska anläggningsmaskins- och krantillverkaren Terex. Men efter ett saltat bud på Terex, från kinesiska branschkollegan Zoomlion, verkar Konecranes snuvas på affären.
Terex, som alltså uppvaktats från två håll, är det största av de tre inblandade företagen. Sommaren 2015 tillkännagavs att styrelserna för Terex och Konecranes hade kommit överens om detaljerna kring en sammanslagning med bara aktieutbyten, men godkännanden från aktieägarnas sida återstod.
Så har kinesiska Zoomlion hunnit lägga sig i leken, och det senaste budet på 31 dollar i kontant betalning per Terex-aktie är över 40 procent högre än kursen före tillkännagivandet. Enligt uppgifter till Financial Times suktar Terex styrelse i förhandlingarna efter 32,75 dollar per aktie. Under förhandlingarna har sammanslagningsaktiviteterna mellan Konecranes och Terex i alla fall lagts på is och Zoomlions förutsättningar för att få igenom köpet bedöms som goda.
Skillnader i valutor och redovisningsperioder gör det svårt att precis jämföra företagens storlek, men med dagens växelkurser kan de senast redovisade helårsomsättningssiffrorna översättas till cirka 60 miljarder kronor för Terex, 20 miljarder kronor för Konecranes samt drygt 30 miljarder kronor för Zoomlian. I antal anställda ligger Terex och Zoomlian bägge på nästan dubbla nivån, drygt 20 000 anställda, jämfört med Konecranes cirka 12 000.
Konecranes har omfattande närvaro i Sverige bland annat genom försäljningen i Konecranes AB och tillverkningen av tunga truckar i Konecranes Lifttrucks AB. Terex är känt för sitt kranvarumärke Demag, marknadsfört i Sverige av Dematek.