Stockholms Hamnar har kommit överens med Nådendals Hamn och rederiet Finnlines om att söka EU-bidrag till bland annat en automatisk förtöjningsanordning, auto-mooring, samt ett nytt passagerartorn i Kapellskär. Hamnen rustar sig för Finnlines nya stora ropaxfartyg i Superstar-klassen.
Denna ansökan går under vad EU kallar satsning på Motorways of the Sea, med möjlighet att få 30 procent i bidrag under perioden 2020-2022. Både Kapellskärs hamn och Nådendals Hamn tillhör EU-nätverket Trans-European Transport Network, TEN-T.
– Kapellskärs hamn tillhör en av de viktigaste maritima länkarna för passagerar- och godstransporter i Europa och med de planerade aktiviteterna kan Kapellskär fortsätta sitt arbete med att göra klimat- och miljömässig hållbarhet till en integrerad del av verksamheten, säger moderatpolitikern Bino Drummond, vice ordförande för Kapellskärs hamn i ett pressmeddelande.
Det planerade projektet innebär även investeringar i teknik i land-el till fartygen. Med elanslutning till det lokala elnätet kan fartygen stänga av sina motorer när de ligger vi kaj.
Kapellskärs hamn anpassas därmed för de större fartyg som Finnlines planerar att sätta i trafik. Det är två så kallade Superstar ro-pax fartyg från China Merchants Jinling Shipyard i Weihai till en kostnad på omkring 135 miljoner dollar per styck. Med en längd på 230 meter får fartygen en lastkapacitet på 5 100 längdmeter för rullande gods och omkring 1 100 passagerare.
De nya fartygen kommer under 2023 att börja gå på rutten Kapellskär – Långnäs – Nådendal och då ersätta Finnswan och Finnfellow.Sedan 2016 är Finnlines helägt av italienska Grimaldi Group.