Bring installerar ett stort antal laddpunkter åt sina fordon. Ska möjliggöra fler leveranser i och mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping.
Totalt har norskägda Bring, som förra året hanterade rekordstora paketvolymer i Sverige, beställt 58 laddpunkter. Av dessa uppges tolv vara snabbladdare.
Laddstationerna väntas vara på plats till sommaren.
– Vi kan inte vänta på att publik laddning ska bli redo att möta alla våra behov. Vi måste ställa om våra fordon nu, så därför måste vi själva sätta upp laddinfrastruktur för att kunna ladda våra elbilar. När vi adderar de nya laddpunkterna säkerställer vi att vi kan ladda totalt 102 fordon samtidigt — och totalt upp till 400 bilar per dygn, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring, i ett pressmeddelande.
Bring har som mål att vara fossilfria i Sverige 2025 och har bland annat ingått samarbete med techföretaget Einride om att börja köra vissa linjetrafiksträckor med tunga ellastbilar. Dessa fordon planeras vara i bruk innan sommaren, och då krävs det enligt Bring att fordonen har tillgång till snabb och tillgänglig laddning.
– De här fordonen har så stora batterier att det är en förutsättning för driften att kunna ladda dem med rejäl effekt på ett förutsägbart sätt. Vi investerar ju nu i ett antal 150 kilowatt snabbladdare på tre olika terminaler, och säkrar därmed att vi vet på vilket sätt och när fordonen kommer att ladda, vilket underlättar planeringen av logistikflödet, kommenterar Catherine Löfquist.