Cargotec-Kalmar kommer att flytta tillverkningen av reachstackers och tomcontainerhanterare från fabriken i Lidhult till fabriken i Stargard, Polen. Man behåller produktionen av gaffeltruckar i Sverige. 130 personer kan beröras.
Reachstackers och tomcontainerhanterare monteras för närvarande i fabriken i Lidhult. Planen är nu att fokusera på tillverkning av gaffeltruckar. Enligt planerna kommer Cargotec att påbörja MBL-förhandlingar 16 oktober.
De beräknas resultera i personalminskningar som sammanlagt kan komma att beröra 130 personer i Lidhult.
Cargotec uppger att skälet till förändringen är att man vill förbättra verksamhetens effektivitet och lönsamhet samt kunna säkerställa en långsiktig konkurrenskraft på de globala marknaderna.
Nyligen meddelade Cargotec att man fokuserar på tre affärsområden Marine, Terminaler och Lasthantering, se Cargotec knoppar av Macgregor och skär ner. Förändringarna som nu planeras i Lidhult innebär att produkterna i terminalsegmentet flyttas till Polen. I Lidhult blir gaffeltruckarna kvar, de är inriktade på tung industrihantering.
Dan Pettersson som leder Lidhultfabriken och är chef för mobil utrustning i Cargotec säger att gaffeltruckarna är en del av kärnområdet för Kalmar och att de kompletterar terminalutrustning som containerhanterare och terminaltraktorer.
Han konstaterar att konstruktion och produktionsledning av containertruckarna kommer att finnas kvar Lidhult även efter flytten. Efter nedskärningarna kommer 400 personer att arbeta hos Kalmar i Lidhult. Dessutom finns 60 personer som arbetar med reservelsförsörjning på i Ljungby.
Mats Udikas