Svenska Ifoodbag får 16 miljoner kronor av EU-kommissionen för att utveckla andra produktgenerationen av sin kylpåse. Företagets budget för vidareutvecklingen blir därmed fem gånger större än satsningen bakom den första versionen, som lanserades i november.
– Med generation två jobbar vi vidare med saker som att bärkassen ska vara kostnadseffektiv, att fler ska kunna ha råd att handla online, med miljöaspekten och att minska såväl koldioxidutsläppen som matsvinnet, säger Ifoodbags grundare Karl Fallgren i ett pressmeddelande.
I och med bidraget kommer Ifoodbag att ha motsvarande närmare 24 miljoner kronor att utveckla sin nästa påse för.
Bolaget Zaz Ventures var med och utformade Ifoodbags bidragsansökan.
– Det är väldigt stort att få det här bidraget då det bara är tre procent av alla ansökningar som beviljas. Det ger extra trovärdighet till företaget då det är ett väldigt selektivt program där bara de bästa av de bästa väljs ut, och det öppnar även nya dörrar. Det kan leda till framtida partners och investerare då EU-kommissionen utvecklar ett nätverk för iFoodbag och andra vinnare samt ger företaget support för att utvecklas framåt, säger Xavier Aubry på Zaz Ventures i pressmeddelandet.
I höstas lanserade Ifoodbag sin påse i ett projekt tillsammans med Volvo och Mat.se, med e-handelsleveranser till bilägares bakluckor med hjälp av mobilförmedlade digitala engångsnycklar. Vi skrev om det då.