Nytt stort gods- och logistikområde i Mölnlycke ska byggas utanför Göteborg. Planerad byggstart 2023 — väntas skapa 1 000 nya arbetstillfällen.
För bara några veckor sedan kunde vi berätta om nya godsnavet Halvorsäng Logistikpark på Hisingen, som består av 270 000 kvadratmeter logistikmark och väntas bli klart 2026.
Nu presenteras ytterligare ett stort logistikområde i Göteborgsregionen, nämligen nya Link40 som ska byggas vid Bårhultsmotet längs väg 40 i Mölnlycke, Härryda kommun.
Link40 omfattar 450 000 kvadratmeter och är en gemensam satsning mellan fastighetsbolaget Balder och stadsutvecklaren Next Step Group.
Den sammanlagda lokalytan uppgår till cirka 240 000 kvadratmeter och totalt ska cirka 4 miljarder kronor investeras i projektet.
Ökad hållbarhet
I ett pressmeddelande uppges att man vill ”samla regionens mest framstående aktörer inom näringsliv, akademi och transportsektorn för att tillsammans underlätta för branschen och samhället att ställa om till en mer hållbar gods- och logistiksektor såväl regionalt och nationellt som globalt”.
— Göteborgsregionen har utsetts till Sveriges bästa logistikregion mer än 20 år i rad och genom Link40 befäster vi positionen. Här ska vi erbjuda de bästa förutsättningarna för att utveckla det regionala näringslivet men också hela den svenska logistiksektorn, kommenterar Jacob Torell, vd för Next Step Group.
I pressmeddelandet framhålls också områdets strategiska position längs väg 40, mellan Sveriges två största städer och med närhet till stora godsnav som Göteborgs hamn och Landvetter flygplats.
— En fortsatt utveckling av Bårhults företagspark är strategiskt viktigt för kommunen och hela Göteborgsregionen. Link40 är ett betydelsefullt bidrag i arbetet för hållbar omställning och kommer även att skapa omkring 1 000 nya arbetstillfällen i kommunen, kommenterar Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda kommun.
”Strategiskt rätt”
Parterna bakom Link40 har tecknat en avsiktsförklaring med Business Region Göteborg, vars vd Patrik Andersson uppger följande:
— Balder och Next Step Groups gemensamma satsning är strategiskt rätt och helt i linje med ambitionerna inom Gothenburg Green City Zone. Vi behöver skapa regionala och lokala omlastningsnav för att transporter till och från storstaden ska kunna effektiviseras och ske med utsläppsfria fordon. Köerna och trafiken inne i staden behöver minska, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.
Härryda kommun har gett etableringen ett positivt planbesked och senare i år går detaljplanen ut på samråd. Om allt går enligt plan kan byggstart ske i slutet av 2023.