De globala logistikföretagen DHL och Kuehne & Nagel har bägge meddelat att de vid sina e-handelsanläggningar över jorden inför var sin ”digital plattform”. Idealet är att näthandlare med global marknad ska kunna styra sina varor lika lätt när de ligger spridda över olika världsdelar som när de är samlade på en plats.
Över tredjepartslagerbranschen blåser en allt starkare vind av digitalisering. Och allt oftare hörs ordet plattform användas i betydelsen att en varuägare ska kunna överblicka och styra sina olika lager via en samlad vy på sin datorskärm. Det förutsätter att det finns kopplingar, via internet, mellan plattformsprogramvaran och alla lagrens lagerhanteringssystem. Alternativt kan plattformsordet avse att ett enhetligt lagerhanteringssystemet, WMS, tillhandahålls som enhetlig ”molntjänst” åt lageranläggningar på skilda orter.
I början av april lanserade DHL Parcel och DHL Ecommerce vad de kallar en global lösning för e-handelsdistribution. Den nya IT-plattformen ska ge kunder samlad tillgång till distributionstjänster vid företagets särskilda tredjepartslager för e-handelsdistribution världen över. Till idén hör även att det ska bli lättare för kunderna att sälja globalt genom att även de underliggande lager- och transporttjänsterna görs likartade oberoende av plats. DHL hoppas förstås att kunderna även ska se företagets transporter som en naturlig del i sina upplägg.
I samma veva startar DHL så kallade fulfillmentcenter för e-handel i Storbritannien och Sydostasien. Sedan tidigare finns sådana i USA, Mexiko, Colombia, Hongkong, Indien, Australien och Tyskland. Det brittiska läggs strax utanför London för att möjliggöra sammadagsleveranser där, och rymmer 6500 kvadratmeter. Termen fulfillment används ofta för att beskriva e-handelns distributionslogistik, med intensivt plock och pack men även stort behov av kringtjänster som varufotografering, returhantering och kanske även kundtjänstfunktioner.
Även Kuehne & Nagel använde termerna fulfillmentcenter och digital plattform vid sin systemlansering i mitten av maj. Systemet kallas för ett globalt WMS (lagerhanteringssystem), benämnt KN Swiftlog, och det har levererats av WMS-utvecklaren JDA. Det har först införts i Kina. Kuehne & Nagel framhåller att systemet omfattar välutvecklat stöd för styrning av plockstödjande system, och att det är tänkt att lämpa sig för så kallad omnikanalsdistribution, det vill säga där konsumenter rör sig fram och tillbaka ohämmat mellan fysiska butiker och webbsidorna. Enligt företaget ska KN Swiftlog införas vid över 400 fulfillmentcenter över hela världen.
Möjligheten att överblicka och styra lager samlat, trots att varorna ligger i olika lageranläggningar, kan möjligen ses som tredjepartslogistikens motsvarighet till transportsidans så kallade transportadministrativa system, ”TA-system”. Sedan ett par decennier har TA-systemen givit transportköpare besvärsfri överblick över tjänster och priser från skilda transportörer. Det underlättar transportköp men har också i viss utsträckning lett till att varuägare lättare kan spela ut transportörer mot varandra från leverans till leverans, och att speditörers mellanhandsroll har försvagats.
Även inom lagerstyrningen märks nu alltså sådana försök från oberoende IT-aktörer att erbjuda system som samlar vyn inte bara över skilda platser utan även skilda lagertjänstleverantörer, vilket vi noterade nyligen. Sådana tjänster skulle kunna göra det lättare för varuägare att flytta sina saker mellan lageroperatörer och därmed utsätta dem för prispress. Det hotet kan bidra till press på de stora tredjepartslogistikerna att själva stärka kundernas möjligheter till styrning, men inom ramen för det egna företagets tjänsteutbud.
Alexander Kristofersson