Sjöfartsverket tar hem driften och bemanningen av isbrytningsverksamheten. Har köpts in av privat aktör sedan 2000.
Driften och bemanningen av Sveriges fem statliga isbrytare hanteras sedan 2000 av bolaget Viking Supply Ships. Avtalet mellan Sjöfartsverket och bolaget uppgår till cirka 350 miljoner kronor per år, beroende på arbetsbelastning och ett antal andra faktorer. Cirka 180 personer ingår i bemanningen av fartygen.
Det nuvarande avtalet löper ut den 30 april 2023, och en utredning har nu gjorts inför den framtida verksamheten.
Samhällskritisk resurs
Sjöfartsverket uppger att isbrytningen under den senaste avtalsperioden har klassats som en samhällskritisk resurs. Även kringliggande faktorer som IT, miljö, HR och säkerhetsfrågor har förändrats.
Mot bakgrund av detta har Sjöfartsverket därför beslutat att inte längre upphandla isbrytardriften.
— Vår nuvarande leverantör har gjort ett utmärkt jobb och vi har varit väldigt nöjda. Samtidigt är det nya förutsättningar idag och vi behöver se till helheten, både vad som är bäst för medarbetarna och för Sjöfartsverket, säger Sjöfartsverkets rederidirektör Fredrik Backman i ett pressmeddelande.
Förändrat uppdrag
Han fortsätter:
— Vår sammanlagda bedömning gör att vi väljer att införliva verksamheten inom vår egen organisation. Avsikten är att erbjuda medarbetare på isbrytarna att fortsätta utvecklas inom vår organisation.
Enligt pressmeddelandet kommer personalen på isbrytarna sannolikt få ett något förändrat uppdrag i framtiden, exempelvis genom ett ökat samarbete med Försvarsmakten.