Med start i början av 2022 ger sig fraktföretaget Instabox in på den tyska paketmarknaden. Inledningsvis fokuserar man på bland annat Berlin och Hamburg.
Efter att tidigare ha etablerat sig i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna satsar nu svenska Instabox på Tyskland.
Enligt ett pressmeddelande kommer fraktföretaget från och med början av nästa år att inledningsvis bedriva verksamhet i Berlin med omnejd, Hamburg samt Nordrhein-Westfalen-området. Terminaler kommer i ett första skede att etableras i Berlin och Düsseldorf, varpå man planerar för en ”mycket snabb expansion” i Tyskland med ytterligare terminaler i ett större geografiskt område.
Även paketskåpen kommer att placeras ut på fler platser allt eftersom.
— Tyskland passar oss perfekt. Vi kan dra fördel av gemensamma kulturella och geografiska likheter. Tyskar delar vår passion för hållbarhet, och våra tjänster kommer att bli 100 procent fossilfria, vilket blir unikt på marknaden, säger Alexis Priftis, grundare och vd för Instabox, i pressmeddelandet.
Han fortsätter:
— E-handeln växer stadigt, men när det gäller leveransmöjligheter så har kunderna bara haft tillgång till de långa väntetider och hemleveranser på dagtid som traditionella aktörer har erbjudit. Nu ser vi fram emot att ge marknaden något nytt. Vi har redan kontrakt med flera ledande online-försäljare i Tyskland och vi är övertygade om att våra tjänster kommer att uppskattas av såväl handlare, paketskåp-partners som kunder.
Fotnot: Instabox har de senaste åren haft en årlig tillväxt på över 300 procent och hade år 2020 en omsättning på 246 miljoner kronor, då man enligt uppgift tillsatte närmare 700 tjänster. Bland ägarna finns bland annat investmentbolaget Creades och EQT Ventures.