Den innehåller automatiska sorteringssystem som kan hantera upp till 6000 paket i timmen. Nu har en av Sveriges största paketleverantörer flyttat in i nya anläggningen i Malmö.
Den 12 oktober flyttade DHL Express in i sin nybyggda och drygt 10 000 kvadratmeter stora logistikanläggning i Sunnanå i nordväastra Malmö.
Den nya anläggningen innehåller automatiska sorteringssystem som kan hantera upp till 6000 paket i timmen, vilket kommer att öka kapaciteten markant jämfört med den tidigare terminalen i Limhamn i södra Malmö som hade blivit för liten.
DHL har länge haft behov av en större terminal i Malmö. I den nya terminalen finns nu möjligheten att bland annat kunna direktlasta. Direktlastningen gör att på- och avlastningstiden på distributionsbilarna kan kortas med upp till 30 minuter, vilket i sin tur ökar servicen till kunderna då företaget kan hämta senare och leverera tidigare.
Sorteringsmaskinen i den nya terimnalen, som enligt DHL är en av ett fåtal i Europa, är helt automatiserad och kan sortera upp till 1 800 försändelser per timme. Samtliga försändelser som går genom terminalen scannas. När etiketten läses, mäts och vägs paketet samtidigt så att den korrekta volymvikten går in i systemet. Försändelserna sorteras sedan rakt in i de speciella flygfraktscontainers som ska lastas på utgående flyg på Kastrup.
DHL:s nya logistikanläggning har byggts av Hallbygg och fastighetsägare är Catella. Bygget har kostat totalt 200 miljoner kronor.
Bilden underst: Invigningen av bygget av DHL Express nya logistikterminal i höstas – på bildejn syns Peter Bexell, grundare Hallbygg, Peter Ervasalo, vd DHL Express och Benny Thögersen, vd Catena. Foto: DHL