Både Transportindustriförbundet och Näringslivets Transportråd ger godkänt till Transportstyrelsens förslag för att hindra olagliga utländska godstransporter med bland annat klampning och möjlighet att ta ut sanktionsavgifter direkt vid kontrollen.
Näringslivets Transportråd som representerar den tillverkade industrin, anser att Transportstyrelsens förslag för att hindra bland annat olaglig cabotagetrafik kan bidra till att skapa ordning och reda på transportmarknaden och stävja illojal konkurrens. Transportrådet vill också att polisen och tullen ska få utökade resurser för att kunna genomföra fler kontroller.
Transportindustriförbundet som representerar speditörer och stora transportörer menar att Transportstyrelsen gjort en korrekt analys av situationen på vägtransportmarknaden och att rapporten är saklig och balanserad.
Däremot menar Transportindustriförbundet att det förmodligen strider mot EU-rätten att åkeriet ska kunna visa upp frakthandlingar vid kontrollen. Det betyder dessutom ökade administrativa bördor för den majoritet av åkare som bedriver en laglig och seriös verksamhet.
Istället skulle man minska perioden som fordon tillåts köra cabotagetransporter från sju till tre dagar, menar förbundet.