Indiska Magasinet låter Postnord Logistics TPL ta över koncernens nordiska centrallagerverksamhet, med 15 anställda i Västberga. Så hoppas kläd- och inredningskedjan både minska kostnaderna och få det lättare att växa i nya länder.
– Vi vill kunna växa i andra länder, inte behöva tänka på att öppna eget lager själva varje gång vill öppna butik i ett nytt land, säger Indiskas logistikchef Anders Linnarsson.
– Vi har också haft svårt att hitta stordriftsfördelarna själva. Vi har hög kvadratmeterhyra idag, för att Västberga ligger så nära centrala Stockholm, och betalar för den fasta ytan oberoende av om det är halv- eller helfullt. På det här sättet sänker vi vår rena distributionscenterkostnad med 15–20 procent.
Redan sedan tidigare passerar godset från Indiskas svenska lager via Postnords Stockholmsterminal i Tomteboda, för transport till butiker tillsammans med varor som anlänt direkt från Indien.
Runt 70 procent av Indiskas varuflöde kommer från Indien, och av detta i sin tur går cirka 60 procent direkt till butikerna, märkt med Postnords fraktetiketter redan på Indiskas eget distributionscentrum i Bombay. Men den mindre delen har lagts i lager i Västberga, främst för senare återfyllning av butikerna som är 92 stycken i Norden. Detta lager har drivits i egen regi – tills nu.
Postnord Logistics TPL är den verksamhet som postkoncernen tog över från Green Cargo förra våren. Än är det inte klart var Indiskas varor på sikt kommer att ligga; logistikföretaget har verksamheter i Helsingborg, Göteborg, Norrköping samt stockholmska Jordbro. Klart är dock att verksamheten kommer att lämna Västberga senast när hyreskontraktet löper ut vid slutet av 2014.
Trots att den utgående logistiken nu kommer att hanteras helt av Postnord så behåller Indiska centrala delar av varukedjan i egen regi. Genom att paketeringen till respektive butik görs redan i företagets distributionscentrum i Indien utnyttjar företaget kostnadsskillnaderna mellan världsdelarna.
– Det är omkring fem gånger billigare att få ut en färdigpackad pall från lagret i Indien än ett svenskt lager, säger Anders Linnarsson. Ändå är packsäkerheten minst lika bra där.