Nu har godspendeln mellan Torsvik, utanför Jönköping, och Stockholm Årsta kombiterminal, börjat rulla. Ikea, med det svenska centrallagret i Torsvik, är största kund. Bring Linehaul driver trafiken.
Godspendeln Torsvik-Årsta går fem dagar i veckan med 28 vagnar på tåget. Främst är det trailrar som lastas på, men tåget tar också containrar. Enligt ett pressmeddelande från Jernhusen som äger Årstaterminalen försvinner därmed 13 000 lastbilstransporter från E4:an mellan Jönköping och Stockholm varje år.
– Ikea är största kund på tåget, säger Stein Börre Johnsen, vd på Bring Linehaul som driver tågpendeln.Ytterligare tre, fyra större företag som ännu inte namngivits utnyttjar också godspendelen.
– Returtransporterna från Stockholm till Jönköping har vi inte fyllt än. På dem finns plats kvar, tillägger han och säger att det finns en stor potential att utveckla fler transportlösningar med järnväg i Sverige. Det privata norska bolaget Cargolink är en viktig partner till Bring när det gäller järnvägstransporter. I Sveirge använder man Tågab som tågdragare.
– Utmaningen i att gå över från biltransport till tåg i Sverige är att man släpper bort en del av flexibiliteten. Tåget går på bestämda tidpunkter. En lastbil kan flytta sina avgångar och välja andra rutter om finns hinder på vägen.
– I det bergiga Norge är det annorunda, där är tåget ofta tryggare, eftersom det är lättare att hålla järnvägsbanan öppen. För biltrafiken finns inga alternativa vägar om vädret skulle ställa till hinder.
– Det är också intressant att miljölandet Sverige väljer att öka avgifterna på tåget, medan det är gratis att ta vägen. I Norge gör vi tvärtom och avgiftsbelägger vägarna.
Stein Börrre Johnsen säger att Bring Linehaul är en stor köpare av järnvägstransporter. Han uppskattar att andelen tågtransporter är 80 procent i de delar av landet ”där det går att att använda tåg”.
Mats Udikas