Ikea utvecklar sin matförsäljning och köper därför logistikföretaget Bring SCM, rapporterar HD-Sydsvenskan.
Ikea driver restauranger och säljer matvaror på sina varuhus. Nu vill man fortsätta utveckla den verksamheten internationellt.
– Vi ser att intresset för mat ökar världen över och som ett naturligt steg i det vill vi arbeta på samma sätt med mat som vi gör med heminredning när det gäller logistik och distribution, säger Ylva Magnusson, kommunikationschef inom Ikea Food Services till HD-Sydsvenskan. Därför vill vi gärna ha de funktionerna under Ikeas paraply.
Poängen för Ikea med att förvärva Bring SCM, som man samarbetat med ett tjugotal år, är att få mer kontroll över varor och distribution samt möjlighet till ökade inköpsvolymer.
Det Helsingborgsbaserade bolaget är en del av koncernen Bring som ägs av Posten Norge. Formellt tog Ikea Food Supply AG över Bring SCM AB vid halvårsskiftet. Bolaget har de senaste åren redovisat cirka 500 miljoner kronor i omsättning, och närmare 90 anställda.
Genom sina 100-talet anställda tillför Bring SCM Ikea personal med logistikkompetens, men även specialutvecklade IT-system samt ett globalt nätverk av underleverantörer som utför transporter och lagring. Tjänsterna omfattar kompletta lösningar för utveckling och drift av försörjningskedjan från produktionsplanering och inköp till orderhantering, kundservice till lagerhållning och leveranser samt rådgivning och finansiella tjänster.
– Efter sommaren inleder vi ett projekt för att tillsammans se hur vi på bästa sätt integrerar de här funktionerna med Ikeas sätt att arbeta, säger Ylva Magnusson.