– Media har uppmärksammat hur vi hanterar transportfrågorna och det står klart att vi har utmaningar, sa Ikeas Sverigechef Håkan Svedman på Postnords logistikdag i torsdags. Där presenterade han Ikeas arbete med hållbarhetsfrågor.
Håkan Svedman deltog på Postnords logistikseminarium Postnord Logistic Award. Hållbar tillväxt var titeln för Svedmans genomgång. Han presenterade Iway som är Ikeas minimistandard för leverantörer. Den gäller även transporttjänster.
– Iway är vår uppförandekod. Utöver att våra leverantörer ska följa lagar och regler som gäller så har vi ett bra kontrollsystem i första nivån, menade Håkan Svedman.
– Vi gör kontroller, men det finns säkert saker som kan göras bättre, tillade han och syftade på den mediarapportering i frågan som nu pågår. Den initierades av ett inslag i brittiska BBC i mitten på mars. Där beskrevs hur chaufförer från Rumänien och andra länder i sydöstra Europa bott i sina hytter under månadslånga resor. Bland annat DN och Aftonbladet har följt upp med egen rapportering.
BBC intervjuade chaufförer anställda i åkerier som körde åt norska Bring, med Ikea som slutkund. Det var en klar parallell till det program som SVT:s Uppdrag granskning visade 2013 om undermåliga förhållanden för utländska chaufförer
– Vi sympatiserar med chaufförerna och detta är ett branschproblem som vi måste kunna lösa tillsammans. Ikea är inte ensamma i det här, vi står endast för två procent av transporterna i Europa, sa Håkan Svedman i en intervju efter seminariet.
Han underströk att han inte ville skylla ifrån sig missförhållandena på någon annan.
– Vi är beredda att ta vårt ansvar. Vi vill vara med och påverka i positiv riktning, exakt hur upphandlingarna går till har jag inte detaljkunskap kring. Det är Ikea Transport som tar hand om den saken.
– Vi följer upp våra underleverantörer. Förra året gjorde vi 174 revisioner på åkerierna. Dessutom gjorde vi 100 intervjuer med chaufförerna som kör för oss. Ett viktigt syfte med intervjuerna är att undersöka arbetsmiljön men också hur de blir mottagna när de kommer med sina leveranser till oss. Jag känner naturligtvis med chaufförerna som lever på det här sättet.
Dagens Nyheter uppger att Internationella transportarbetarförbundet, ITF och svenska Transportarbetarbetarförbundet diskuterat situationen med Ikea. Men efter två års samtal gav man upp. I julruschen övergick man till protestaktioner, bland annat utanför varuhuset i Kungens Kurva. Hur ser ni på det?
– Det finns olika uppfattningar och olika bilder om vad som är orsaken till problemen och vad man ska göra åt dem, svarade Håkan Svedman.
– Jag räknar också med att det kommer också EU-lagstiftning på området. Det är något som vi välkomnar.
Mats Udikas