Jungheinrich, Still och Unicarriers delade på truckutmärkelserna i årets logistik- och materialhanteringspris Ifoy Award. Volymmätföretaget Cargometer, scannerspecialisten Proglove och Toyotadottern Raymond delade på priserna i it-kategorierna. Den tyska ministern Andreas Scheuer var en av prisutdelarna.
Årets prisceremoni i Ifoy Award bjöd på en storslagen inramning. Den ägde rum i festsalen i Hofburg i det tidigare kejsarpalatset i Wien. Ifoy Award samarbetade denna gång med den österrikiska logistikbranschens Hermesgala.
Den tyska transport- och infrastrukturministern Andreas Scheuer deltog som prisutdelare och invigningstalare.
I år gick det prestigefyllda motviktspriset till Unicarriers, för företagets elektriska trehjuling TX3 som hanterar 1,6 ton. Europachefen Masashi Takamatsu, som är baserad på huvudkontoret i Mölnlycke fick frågan om priset skulle hamna i Japan eller Sverige. Takamatsu svarade att det var hela företagets globala organisation som skulle äras.
TX3 är i stora delar en japansk konstruktion, byggd på Unicarriers fabrik i Spanien och med förarmiljö hämtad från Atlet, det vill säga den svenska sidan i företaget.
Jungheinrich tog hem lagertruckpriset med sin skjutstativtruck ETV 216i. Det är den första trucken som har utvecklats direkt för litiumjon-batterier. Det ger en rad fördelar som nu Jungheinrich ser till att utnyttja.
Jungheinrich prisades ännu en gång på galan, med österrikiska Hermes säkerhetspris för lösningen Zonecontrol. Det är en radiobaserad truckmonterad utrustning för ökad säkerhet på lagret. Zonecontrol var också nominerad i Ifoys programvarukategori.
Still fick priset i robot- och autotruck-kategorin för sitt automatiserade vagntåg Liftrunner med dragtrucken LTX50. Still fick priset främst för kombinationen av automatiserad körning och automatiserad lastning och lossning.
Ifoys specialpris, ”Special of the years” gick i år till Toyotas amerikanska dotterbolag Raymond. Det är ett truckutbildningssystem som utnyttjar 3d-modellering eller ”virtual reality”. Michael Field, Raymonds vd var på plats med en delegation från företaget och tog emot priset. Han fick den ständiga frågan när systemet kommer till Europa. Med ett litet leende svarade han att diskussioner pågår och att det kanske inte dröjer allt för länge.
Han förnekade inte heller påståendet att svaret på frågan förmodligen finns i Mjölby, där Toyota Material Handling har sitt europeiska huvudkontor.
Priset för programvara för intern logistik gick till ett av företagen på hemmaplan. Det var österrikiska Cargometer som tog utmärkelsen för sin lösning On-the-fly Freight Dimensioning. Företaget använder kameror för att göra tredimensionella volymmätningar på trucklaster under rörelse. Funktionen kombineras med vägning och identifiering av lasten.
Priset som årets nystartare gick till Münchenföretaget Proglove som utvecklat en scanner i samma storlek som en tändsticksask och byggt ihop den med en handske. Det betyder att operatören alltid har händerna fria.
I artikeln ”Visualisering årets trend bland Ifoy-finalisterna” i Transportnytt 3-2019 finns alla Ifoy-vinnarna och de nominerade lösningarna beskrivna och mer att läsa om utmärkelsen. Tidningen kan beställas från prenumerationsavdelningen, eller som e-tidning via Buyandread.
Mats Udikas