Ottosson Truck/Hyundai lanserar två nya modeller av motvikstruckarna i 9V-serien. De två nytillskotten har bland annat högre lyftkapacitet och en ny drivlina.
Hyundais 9V-serie är en del av en ny generation motviktstruckar vars motorer uppfyller gällande emissionskrav i utsläppsklassen Euro steg V. Nu lanseras två nya 9V-modeller med lyftkapaciteter på 7 respektive 8 ton.
De två nya truckarna, som har benämningarna 70D-9V och 80D-9V, är utrustade med en 2,9L HMC D4CC dieselmotor som genererar 55 kW. Enligt Ottosson Truck/Hyundai innebär detta att truckarna ”bidrar till stora kostnadsbesparingar genom att ge utmärktprestanda med låg bränsleförbrukning”.
Truckarna har en ny uppdaterad drivlina som uppges ge en förbättrad prestanda och tillförlitlighet. Motorn HMC D4CC är kombinerad med en variabel lastkännande kolvpump i kombination med ett nytt hydraulsystem från Buchholz. Enligt Ottosson Truck/Hyundai minskar detta lastavkännande hydraulsystem kraftuttaget från motorn under körning och därmed också bränslekonsumtionen.
Vidare uppges att alla arbetshastigheter för hydraulfunktionerna har förbättrats tack vare en högre pumpeffekt, något som sägs resultera i en högre produktivitet med lägre kostnader.
9V-serien har en ny uppdaterad hytt som uppges ha flera förbättringar och ge en bättre komfort för föraren. Rattkonsolen har anpassats för att förbättra tillgängligheten och skapa mer utrymme för föraren. Den främre vindrutan har en ny, välvd design och dörrarna består helt av glas, vilket uppges ge bättre sikt även åt sidorna.
Ottosson Truck/Hyundai framhåller också att truckarna har en ny färgdisplay med stora ikoner, där föraren kan kontrollera driften och se all nödvändig förarinformation.