De svenska transportmyndigheterna inför sina avgiftshöjningar helt utan samordning och utan någon analys av vilka följderna blir, menar Näringslivets transportråd. Höjda banavgifter, bränsleskatter och de planerade vägslitageavgifterna slår direkt mot transportföretagen och transportköparna inom industri och handel.
De svenska transportmyndigheterna samordnar inte sina olika avgiftshöjningar. Besluten fattas i varje myndighet var för sig, konstaterar Transportrådet och föreslår att transportmyndigheterna ska genomföra samlade analyser av vilka konsekvenser höjningarna kommer att få.
– Oproportionella och ensidiga ökningar av transportkostnaderna i Sverige får en negativ inverkan på konkurrenskraften for näringslivet på grund av långa geografiska avstånd, påminner Transportrådet om i sitt remissvar som är riktat till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen har nämligen lagt fram ett förslag för hur myndighetens avgiftsfinansiering ska se ut under 2016.
Transportmyndigheterna är Trafikverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och Transportstyrelsen. Alla finansierar sin verksamhet med avgifter. Transportrådet räknar upp några beslutade och väntade avgiftsökningar som väntar transportbranschen under de kommande åren:
• Banavgifterna är på väg att fyrfaldigas
• Svaveldirektivet ger ökade bränlekostnader
• Skatten på bensin och diesel kan komma att räknas upp varje år
• Regeringen vill införa en vägslitageavgift
• Sjöfartsverket ska utarbeta en ny modell för avgiftsfinansiering.