Helsingborgs hamn har inlett ett samarbete med Einride, ett svenskt företag som utvecklar autonoma, elektriska transportbilar.
Projektet har redan inletts med att analysera transportflödet i hamnområdet.
– Vi handlar ju upp något som inte finns, därför är det inte så lätt att svara på frågor. Vi ska först träffas och göra en undersökning av om det vi tror är rätt, om vi verkligen tänkt rätt, säger Mats Fernebrand, inköpschef i Helsingborgs hamn. Den undersökningen kommer pågå fram till jul.
– Vi hoppas kunna köra mellan två hamndelar där vi har transporter idag, Västhamnen och Skåneterminalen, fortsätter säger Mats Fernebrand.
Einride börjar vanligen i ett inhägnat område för att sedan utöka till att köra även på allmän väg. Så gör Einride i Jönköping med den pilot företaget har där med Schenker.
– Vi har en fördel i att vi inte kör på allmän väg i första fasen, tillägger Mats Fernebrand. Därför blir det lite lättare att få snurr på det i början. Under tredje kvartalet 2021 hoppas vi ha en pilot på plats. Som sista nivå och steg tre borde fordonen kunna köra 4-5 kilometer utanför hamnen.
Einride använder fjärrstyrning och fjärrövervakning av lastbilarna från ett kontrollrum, i kombination med sensorer som lidar, radar och kameror som observerar fordonets omgivningar.
Einride tog under hösten in närmare 250 miljoner kronor i en finansierinsrunda där bland andra EQT Ventures, Nordicninja, Ericsson Ventures, och Norrsken Foundation deltog.