Regeringens åtgärdspaket för att bemöta de höjda drivmedelspriserna får skarp kritik. Bland annat kallar Sveriges Åkeriföretag förslagen för ”en stor besvikelse”.
Förslagen som presenterades av regeringen måndagen den 14 mars består bland annat av en tillfälligt sänkt skatt på diesel och bensin samt av en frysning av reduktionsplikten till 2022 års nivåer.
Åtgärdspaketet kritiseras dock av ett flertal branschorganisationer, däribland Sveriges Åkeriföretag — vars medlemmar hör till dem som drabbats hårdast av de rusande dieselpriserna. Enligt Åkeriföretagen har regeringen inte förstått den allvarliga situation som landets åkeriföretag befinner sig i.
— Många åkeriföretag börjar få likviditetsproblem vilket innebär att bilarna blir stannande om de inte kan betala nästa bränslefaktura. Åkeriföretagen behöver akuta åtgärder nu, om 2,5 månad när sänkningen införs, kan det vara för sent, säger Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag, i ett pressmeddelande.
”Inte tillräckliga”
Även Transportföretagen är kritiska och menar att regeringen visserligen identifierar rätt problem men att man missar viktiga åtgärder.
— Det är positivt att regeringen har identifierat problemet vad gäller skatter och reduktionsplikt som driver på drivmedelspriserna, men vår bedömning är att åtgärderna inte är tillräckliga på lång sikt. Vägtransportsektorn är en bransch med låga marginaler och de kostnadsökningar som uppstått till följd av höga drivmedelspriser har grävt stora hål i delar av transportsektorn, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och instämmer i Åkeriföretagens kritik om snabbare åtgärder:
— Vi välkomnar givetvis att drivmedelsskatterna sänks till EU-miniminivå men sänkningen måste träda i kraft tidigare än 1 juni och bör dessutom gälla tills vidare, säger i ett skriftligt uttalande Marcus Dahlsten och tillägger:
— Som en snabb åtgärd föreslår Transportföretagen även en statlig kreditgaranti för de åkerier som har indexreglerade avtal med kunderna. Transportföretagen ser att många företagare har fått gå i personlig borgen för att de inte beviljats utökad checkkredit trots att dessa har drivmedelstillägg i sina avtal. Detta är en fråga som ligger högt uppe på många transportföretags dagordning.
”Försämrar vår konkurrenskraft”
Svenskt Näringsliv anser i likhet med Transportföretagen att sänkta skatter på drivmedel förvisso är ett bra första steg, men att det inte räcker till.
— Sverige har högre priser på drivmedel än andra länder, vilket försämrar vår konkurrenskraft och hotar jobb och företag i landet, kommenterar Karin Johansson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
Hon fortsätter:
– Det är inte rimligt att ha en politik där man hela tiden måste rycka ut och släcka bränder, eftersom grundförutsättningarna är fel. Vi kan inte ha en politik där man är beroende av riktade stöd för att skatterna är för höga.