Batteriteknik och drivlinor för tyngre fordon, flyg och båtar ska testas i ny provanläggning. Anläggningen blir ännu en del i utvecklingen mot elektrifierade transporter.
I närvaro av bland annat näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) togs onsdagen den 9 februari ett första spadtag för ett nytt nationellt testcenter för framtidens eldrivna fordon.
Centret byggs i Nykvarn, beläget cirka 5 mil sydväst om Stockholm, och har fått namnet SEEL — Swedish Electric Transport Laboratory.
Samverkan mellan flera parter
Bakom projektet står statliga Rise och Chalmers. Satsningen bygger på samverkan mellan stat, akademi och näringsliv. Industriparter är Cevt, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen. Sammantaget investeras cirka 1,3 miljarder kronor i SEEL.
– Klimatet är vår tids största utmaning. Elektrifiering av transportsektorn är avgörande för att minska våra utsläpp. Därför är satsning på elektromobilitetslaboratoriet viktig för omställningen och vår framtida konkurrenskraft, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i ett pressmeddelande.
I drift 2023
Testcentret i Nykvarn tas i drift 2023 och kommer att omfatta en cirka 3 700 kvadratmeter tekniskt avancerad byggnad, anpassad för forskning och utveckling av elektrifierade drivlinor och fordonsbatterier för tunga fordon.
Att valet föll på Nykvarn beror bland annat på närheten till Scania i Södertälje. I området produceras sammantaget cirka 20 procent av världens drivlinor för tunga fordon och här finns närmare en tredjedel av Sveriges alla anställda inom fordonsindustrin. För Scanias del blir anläggningen i Nykvarn ett viktigt komplement till de egna satsningarna på batterimonteringsfabrik och batterilaboratorium.