Regionerna Kalmar, Jönköping, Blekinge och Kronoberg ska tillsammans upphandla nya persontåg, där några av tågsätten blir Sveriges första tåg som kan köras med två olika drivkällor.
Regionerna Kalmar, Jönköping, Blekinge och Kronoberg har alla idag passagerartåg som kör under varumärket ”Krösatågen” och som närmar sig slutet av sin livslängd. Därför har man beslutat gå ihop och köpa totalt 28 tågsätt.
Upphandlingen, som avslutats, omfattar 28 nya motorvagnståg med tillhörande tjänster och utrustning till ett ordervärde av tre miljarder. 20 av tågsätten är eldrivna och 8 av dem är bimodala, viket innebär att de både kan köras med eldrift eller med dieseldrift.
De bimodalt drivna tågsätten ska sättas in i trafik på sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik vilka huvudsakligen är oelektrifierade. Köpen av de 28 motorvagnstågen innebär också att Krösatågstrafiken kommer att utökas.
Tågsätten köps in heter ”Civity” och kommer från spanska tillverkaren CAF. Leveranserna av de första tågsätten är beräknade till år 2024.
Det kommer att vara omkring 190 fasta sittplatser plus ett antal nedfällbara sittplatser i de elektriska tågen och 140 fasta sittplatser i de bimodala.
De nya CAF Civity-tågen har en topphastighet på 200 km/h för de elektriska tågen och de bimodala tågen när de går på el, respektive 140 km/h i förbränningsmotordrift.
De nya el-tågen ska primärt trafikera sträckorna:
– Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö
– Värnamo-Alvesta-Växjö
– Nässjö-Tranås
– Växjö-Älmhult-Hässleholm
– Karlskrona-Emmaboda-Kalmar
Källa: Länstrafiken Kronoberg