Den är byggd på ett Volvo FH-chassi och har ett batteripaket på 500 kilowattimmar, och är enligt åkeriet först i sitt slag med att kunna fulladdas på en lunchrast.
Sedan en tid tillbaka kör en av Norges största livsmedelsgrossister – Asko A/S, via sitt dotterbolag Asko Transport – ut sina varor till butiker med en helt eldriven tung trailerdragare som lastar 40 ton, har en batterikapacitet på 500 kilowattimmar och som ger en motoreffekt på 680 hästkrafter.
Dragbilen är byggd på ett Volvo FH-chassi, där den ordinarie dieselmotorn ersatts av fyra elmotorer. Ekipaget har konstruerats och byggts av det schweiziska teknikföretaget Designwerk enligt deras eget koncept döpt till ”Futuricum”. Volvo-koncernen har också köpt in sig i Designwerk med en ägarandel på 60 procent av alla aktier.
Senare i höst ska en likadan eldriven Volvo FH-lastbil utrustad med ett 1000 kWh stort batteri sättas i trafik i Norge. Detta fordon ska enligt Asko få en räckvidd på upp till 60 mil.
Askos satsning på tunga eldrivna lastbilar är en del i en satsning som norska staten (genom Klima- og miljødepartementet) gör tillsammans med näringslivet. Ett mål med satsningen är att det inom några år ska rulla minst 100 eldrivna tunga lastbilar på vägarna i Oslo-området med omnejd (Østlandet) och att dessa fordon ska kunna snabbladdas i anslutning till de stora riks- och Europavägarna.
Asko Transport har satt som mål att bolagets transporter ska vara koldioxidutsläppsfria till år 2026.