Elanslutningen som snart blir färdigställd till en av hamnens mest trafikerade kajplatser innebär en potential att minska koldioxidutsläppen med 650 ton per år.
Det är Göteborgs hamn som i dagarna sluttestar sin anläggning för elanslutning till en av hamnens mest trafikerade kajplatser – kajplats 712 i hamnens RoRo-terminal. Om bara några veckor kommer fartyg att kunna ansluta sig till landström istället för att ha motorerna igång.
Om elanslutningen vid kajplats 712 används fullt ut kommer utsläppen av koldioxid i hamnen minska med som mest 650 ton per år, enligt Göteborgs Hamn. Det anlöpande fartyget vara anpassat för elanslutning.
DFDS Seaways hör till de rederier som satsar mycket på att anpassa sina fartyg mot elanslutning vid kaj. Deras fartyg Flandria Seaways blir först ut att ansluta mot den nya anläggningen.
Nästa elanslutningsprojekt som står på tur i Göteborgs hamn är energihamnen, däre man just nu utreder möjligheterna till en elanslutning. Projektet är unikt eftersom Göteborgs hamn då skulle bli först i världen med elanslutning av tankfartyg inom explosionsklassad miljö.
Sedan tidigare finns elanslutningsmöjligheter i Göteborgs hamn vid Stena Lines kajlägen vid Majnabbe och Masthugget samt vid kajplats 700 i Älvsborgshamnen.
FAKTA Laddstationen vid kajplats 712
Levererar högspänning 10,7 kV.
Dimensionerad för att generera 1,5 MW med 50 Hz.
Möter tillämpliga krav i standarderna ISO/IEC/IEEE 80005-1 2019 och IEC 6213-2, 2016, typ J.