Det nya EU-standardiserade signalsystemet för järnvägen – ERTMS – ska nu införas på ytterligare en järnvägssträcka i Sverige. Installationerna ska utföras av Hitachi Rail.
EU beslutade på 1990-talet om att ett gemensamt signalsystem successivt ska införas i medlemsländerna. Det nya signalsystemet som togs fram döptes till ERTMS (European Rail Traffic Management System) och har hittills installerats på en handfull järnvägssträckor i Sverige (se faktaruta nedan).
Nu har företaget Hitachi Rail fått i uppdrag att installera ERTMS på Malmbanan mellan Boden och Gällivare. Uppdraget omfattar installation av ERTMS nivå 2 Baseline 3,6-system inklusive tillhörande tjänster längs en sträcka av 14 mil och totalt 14 stationer.
ERTMS i Sverige
Den första järnvägssträckan i Sverige att få signalsystemet ERTMS var Botniabanan. Därefter har signalsystemet installerats på den renoverade delen av Ådalsbanan, Haparandabanan samt Västerdalsbanan.
LÄS ÄVEN: ERTMS på Malmbanan kan bli dyrt experiment