Den blir ingen genväg men gör så att fartyg slipper runda en halvö och ge sig ut i stökiga farvatten i västra Norge. Nästa år påbörjas bygget av en knappt 2 kilometer lång tunnel för sjöfarten.
I över 100 år har man i Norge diskuterat planerna på en tunnel under för sjöfarten mellan två fjordar (Moldefjorden och Syltefjorden) som gör att fartyg slipper runda halvön Stadlandet och ge sig ut på öppet hav i farvatten som är kända för att ofta drabbas av stökigt väder med besvärliga vågor.
Nu är det klart att den norska myndigheten Kystverket får de cirka 2,8 miljarder norska kronor som det beräknas kosta att bygga tunneln. Bygget är planerat att starta under nästa år.
BILDEN T H: Fartygstunneln byggs mellan Moldefjorden och Syltefjorden, där avståndet mellan fjordarna är som minst. Halvön Stadlandet reser sig cirka 500 meter ovanför vattenytan där tunneln byggs. Från kanalen B1M:s film om tunnelprojektet.
Tunneln byggs under halvön Stadlandet, där den är som smalast och där Moldefjorden och Syltefjorden möts söder om Ålesund. Tunneln är beräknad att stå klar 2025-2026 och kommer att trafikeras av både handelsfartyg och passagerarfartyg som exempelvis Hurtigrutens kryssningsbåtar.
Men på det välkända rederiet Hurtigruten, som med RoRo-passagerarfartyg i reguljärtrafik trafikerar farvattnen utanför Stadlandet-halvön två gånger per dygn, meddelade man redan 2018 att man inte kommer nyttja fartygstunneln när den står färdig. För Hurtigruten skulle tunneln innebära en omväg och man upplever inga problem med att trafikera farvattnen utanför Stadlandet, sade Hurtigrutens kommunikationschef till norska medier 2018:
– De senaste 15 åren har vi passerat Stad nästan 12 000 gånger utan problem. Mindre än en handfull gånger per år har vi bedömt väderförhållandena för besvärliga för att kunna trafikera farvattnen, sade kommunikationschefen i en intervju med NRK (Norges public service-TV).
På Hurtigruten är man också oroliga för säkerheten ifall ett fartyg skulle fatta eld mitt inne i fartygstunneln.
De första konkreta skisserna på en tunnel för fartyg under Stadlandet påbörjades år 1870.
FAKTA tunneln
Namn: Stad Skipstunnel
Längd: 1 700 m
Bredd: 26,5 m
Höjd över vattenytan: 37 m
Djup: 12 m
Kapacitet: Ca 70-120 genom tunneln varje dygn