Den är det första av tre nya fartyg i E-Flexerklassen som Stena Ro-Ro ska hyra ut till ett franskt rederi och som har ett passagerardäck som egentligen är ett bildäck i grundkonstruktionen.
Den 3 september levererades Galicia, som är det första av tre fartyg i E-Flexer klassen. Fartygen är beställda av franska Brittany Ferries som kommer att långtidschartra Galicia och de andra två fartygen i E-Flexerserien av Stena Ro-Ro.
Galicia är det första av totalt nio fartyge i E-Flexerklassen som Stena RoRo lagt order på hos det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai).
Ett exempel på kundanpassning som gjorts under bygget av Galicia i enlighet med önskemål från Brittany Ferries är att grundmodellens bildäck på däck 7 har byggts om till hytter. Detta i kombination med att däckshuset har förlängts på både däck 7 och 8 har gjort det möjligt att öka antalet hytter från 175 till 343. Dessutom har Galicia två skrubbers, en för varje huvudmaskin, och två extra livbåtar som tillkommit på grund av färjans utökade passagerarkapacitet.
De andra två fartygen i E-Flexerserien som Brittany Ferries ska långtidschartra av Sena Ro-Ro kommer att drivas med LNG, är under byggnation och ska levereras 2022 respektive 2023.