De byggs just nu på ett varv i Indien. När de är sjösatta ska de hjälpa till att minska lastbilstransporterna för en av Norges största livsmedelsgrossister.
Norska livsmedelsgrossisten Asko A/S har sitt centrallager och huvudterminal i Vestby invid E6 dryga tre mil söder om Oslo på östra sidan om Oslofjorden. Därifrån körs varor ut med Askos egna lastbilar till framför allt livsmedelsjätten Norges-Gruppens cirka 1 800 mataffärer runt om i hela Norge.
Men under nästa år kommer Asko minska lastbilstransporterna då man sjösätter två nybyggda roro-fartyg. Fartygen, vilka båda är helt eldrivna, ska korsa Oslofjorden mellan hamnarna i Moss på östra sidan och Holmestrand på västra sidan. Sjötransporten över Oslofjorden innebär att Asko enligt egna uppgifter sparar in cirka 2 miljoner transportkilometer per år genom att man istället för att köra cirka 4-6 mil runt Oslofjorden i antingen en nordlig eller sydlig rutt för att komma till butikerna i södra och västra Norge tar sjövägen 2 mil över Oslofjorden.
De två nya roro-fartygen byggs just nu på Indiens största varvsindustri Cochin Shipyard. Fartygen kommer att vara försedda med en liten styrhytt, men efter inkörning ska de köras autonomt, det vill säga utan besättning.
Varje fartyg har plats för 16 lastbilstrailers och när trafiken enligt Askos planer är i full drift 2024 ska de två fartygen frakta 150 containrar per dygn.
Bakom satsningen står norska maritimteknikföretaget Kongsberg Maritime och rederiet Wilhelmsen, vilka bland annat ansvarar för att utrusta fartygen med självkörandeteknik och trimma in transporterna.
Bakom Askos satsning på sjötransporter står också norska statliga innovationsföretaget Enova som gått in med 119 miljoner norska kronor.