Den är 73 mil lång och går längs både fjordar och på högfjällsplatåer. Efter ett drygt år med förbättringsarbeten har en av Skandinaviens nordligaste järnvägar fått en kraftigt höjd kapacitet.
En stadigt och starkt ökande efterfrågan på spårbundna godstransporter parat med en rejäl utökning av trafikkapaciteten – med bland annat mer mötesspår – gör att norska transportföretaget Cargonet nu utökar sin godstrafik med ytterligare en daglig avgång på Norges nordligaste inhemska järnväg – Nordlandsbanen.
– Vi är väldigt glada över det stora intresse vi nu ser för Nordlandsbanen. Vi upplever att de kunder som vill flytta sina transporter från bil till tåg värderar hållbarhet och trafiksäkerhet högt, säger Cargonets vd Carl Fredrik Karlsen i en intervju med branschtidningen Moderne Transport.
Efter drygt ett års arbete med förbättringsarbeten på Nordlandsbanen så har järnvägens kapacitet närapå fördubblats. Från och med månadsskiftet februari-mars nästa år kommer Cargonet köra fyra dagliga avgångar i båda riktningarna mellan Oslo och Fauske strax öster om Bodø. Cargonets godståg tillryggalägger sträckan Oslo-Fauske på cirka 20 timmar.
Den 729 kilometer långa Nordlandsbanen är enkelspårig och oelektrifierad och sträcker sig mellan Trondheim i söder och Bodø i norr, som också är banans nordliga ändpunkt. I söder förbinds Nordlandsbanen med Oslo genom den elektrifierade Dovrebanen.