Regeringen beslutade nyligen om vilka objekt ur nationell plan för transportsystemet som får klartecken för byggstart fram till 2023.
Här är de totalt åtta större infrastrukturprojekten som fått klartecken till byggstart fram till utgången av 2023:
1. E22 Lösen–Jämjö: Öka trafiksäkerheten och framkomligheten på en 15 km lång sträcka.
2. E16 Borlänge–Djurås: Öka trafiksäkerheten på vägen.
3. Riksväg 40 Nässjö–Eksjö: Öka trafiksäkerheten och framkomligheten genom mötesseparering av en 14 km lång sträcka. Dessutom separerad gång- och cykelväg.
4. E4/E20 Tomteboda–Bredäng: Modernisera och uppgradera det digitala trafikstyrningssystemet (ITS).
5. Årstaberg–Flemingsberg: Öka hastigheten och robustheten på järnvägen genom förbättringar i signalsystemet. Åtgärden möjliggör att den kapacitet Citybanan öppnat upp för kan utnyttjas i större utsträckning.
6. E18 Köping–Västjädra: Öka trafiksäkerheten och framkomligheten på den 25 km långa sträckan genom att bygga om den från 2+1-väg till motorväg.
7. E45 Tösse–Åmål: Öka trafiksäkerheten på sträckan.
8. Installation av det nya EU-gemensamma signalsystemet för järnvägen (ERTMS) längs vissa delar av södra stambanan.
Regeringsbeslutet innebär även att vi kan förbereda fem objekt för byggstart år 2024–2026: Ostkustbanan, etapp Gävle-Kringlan (kapacitetshöjning), E45 Rengsjön–Älvros, Luleå hamn (kapacitetsåtgärd farled), Rv 56 Sala–Heby (2+1) och godsstråket Hallsberg–Åsbro (dubbelspår).
Källa: Trafikverket