Roberto Mairoana tar över som generaldirektör och chef för Trafikverket efter Lena Erixon. Han tillträder sin tjänst den 1 mars.
Roberto Mairoana är sedan 2016 chef för verksamhetsområde Trafik hos Trafikverket och har tidigare bland annat haft ledande befattningar hos SAS.
— Jag är väldigt glad över att kunna berätta att regeringen har beslutat att utse Roberto Maiorana till ny generaldirektör och chef för Trafikverket. Han har en har lång erfarenhet från transportsektorn, han kan flyget utan och innan från sina ledande befattningar hos SAS, och han kan också transportsverige i övrigt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
70 miljarder i anslag
Uppdraget innebär att Maiorana kommer att leda en av Sveriges största myndigheter med cirka 10 000 anställda och ett årligt anslag på närmare 70 miljarder kronor.
Nämnas kan också att närmare 900 miljarder kronor i investeringar i infrastruktur de kommande tolv åren har anslagits i den proposition som har gått igenom riksdagen. Propositionen ligger i sin tur till grund för den nationella infrastrukturplan som regeringen kommer att presentera innan sommaren.
— Roberto Mairoana är idag chef för ett av Trafikverkets verksamhetsområden där han leder en verksamhet med cirka 1 850 medarbetare över hela Sverige. Det innebär att han har erfarenhet av att leda stora, komplexa och geografiskt spridda organisationer, med ett mycket gott resultat. Han är också en omtyckt och populär ledare, påpekar Tomas Eneroth.
”Nära dialog”
Roberto Mairona tar över efter vikarierande generaldirektören Bo Netz och tillträder den 1 mars.
— Jag ser verkligen fram emot det här fantastiska uppdraget som det innebär att få leda en stor och viktig myndighet som Trafikverket. Jag gör det med stor tillförsikt och med vetskap om att jag är väl bekant med ledningen och många av medarbetarna på Trafikverket i min nuvarande roll, säger Roberto Mairoana och fortsätter:
— Liksom infrastrukturministern vill jag betona vikten av att upprätthålla och utveckla kommunikationsmöjligheterna i hela landet. Transportsektorn har en mycket stor betydelse för tillväxten och för att våra miljö- och klimatmål ska kunna uppnås, och detta ska vi göra i nära kommunikation och dialog med våra regioner och kommuner.
”På plats kring 2040”
Vid den pressträff där den nya generaldirektören presenterades ställdes frågan om när de nya höghastighetstågen kommer att vara på plats. Den tillträdande generaldirektören passade dock på den frågan och överlät till infrastrukturministern att svara.
— Ett slutår för den här typen av infrastrukturprojekt är alltid svårt att uppge, eftersom det alltid kan hända oväntade saker. Det kommer att ta ett antal decennier innan hela systemet är på plats, men jag skulle gissa att det blir någon gång kring år 2040, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).