Nu kräver Göteborgs hamn att 74-tons lastbilar ska tillåtas i Sverige. Längre och tyngre lastbilar är en nödvändig utveckling för svensk industri, menar hamnens vd Magnus Kårestedt.
– Längre och tyngre lastbilar är en nödvändig utveckling för svensk industri och för att inte Sverige som land ska tappa konkurrenskraft. Det är därför mycket viktigt att regeringen tar de beslut som krävs för att tillåta tyngre och längre lastbilar på våra vägar, skriver Magnus Kårestedt i en appell på hamnens hemsida.
Han påminner också om varför hamnen också har stort intresse av vägtrafik:
– En hamn är förbindelsen mellan land och hav. Det är bara i en hamn som de tre transportslagen sjöfart, tåg och lastbil möts.
Göteborgs hamn är dessutom delaktig i de försök att köra med längre fordon som pågått under en tid.
Nu finns ett förslag från Trafikverket och Transportstyrelsen på regeringens bord om att tillåta 74-tons bruttovikt på det allmänna vägnätet. Alla relevanta remissinstanser inklusive Naturvårdsverket och Energimyndigheten är positiva, menar Kårestedt och tillägger: ”Delar av den nuvarande regeringen har också ställt sig bakom införandet av 74 ton.”
Enligt ett uttalande från infrastrukturminister Anna Johansson så arbetar regeringen istället med ett förslag till en höjning av bruttovikterna till 64 ton. ”En höjning av gränserna får inte ske på järnvägens bekostnad”, enligt ministern. Se – 74 ton ligger lite längre fram i tiden.
Mats Udikas