Hallå där, Jennifer Björk — projektledare för e-handelsmässan ”e-Commerce Expo” som arrangeras på Kistamässan i Stockholm den 20-21 april.
Berätta om mässan!
— Egentligen är det faktiskt tre e-handelsmässor som pågår samtidigt. Förutom ”e-Commerce Expo” så arrangerar vi parallellt mässorna ”Mark Tech Expo” och ”Retail TECH”. De tre olika mässorna knyter an till varandra och har lite olika inriktning, och syftet är att fånga in hela branschen för att ge svar på hur den digitala revolutionen blir en affärsfördel som genererar nya intäkter och fler kunder.
Och när det gäller just ”e-Commerce Expo”, vad är temat där?
— Där handlar det mycket om e-handelns utmaningar, hur logistiklösningarna och e-handelsplattformarna kan se ut men också hur man jobbar med teknologin bakom leveranserna. ”Mark Tech Expo”-mässan är mer inriktad på de nya teknologierna kring marknadsföring, medan ”Retail TECH” till stor del handlar om hur handeln tar sig an transformationen genom ny teknik.
Men behövs det verkligen en e-handelsmässa?
— Absolut! E-handeln har ju som bekant vuxit lavinartat, framförallt under de två pandemiår som ligger bakom oss, och då är det viktigt med en mötesplats för branschen. Det handlar om att göra sig redo för framtidens kunder, som ställer stora krav på såväl hållbarhet som supersnabba leveranser och en bra kundupplevelse. Med mässorna vill vi skapa möjligheter att generera nya affärsmöjligheter och utveckla kundresan.
Visst är det första gången de här mässorna arrangeras?
— Ja, precis. Det skulle ha skett redan 2021, men som så mycket annat fick vi ställa in på grund av pandemin. Men nu har vi äntligen ett nytt datum, och vi märker ju att både besökare och leverantörer längtar efter att mötas fysiskt.
Och hur ser intresset ut?
— Vi har haft ett extremt högt tryck, större än vi hade trott. Antalet utställare är maxat, så nu har vi totalt 275 utställare från alla tänkbara sektorer av branschen. Som besökare kan man gå in och registrera sig till både mässan och konferensen, där är det bara att gå in på vår sajt och anmäla sig — förutsatt att man har koppling till branschen, förstås.
Vad händer mer på mässorna, är det föreläsare och annat?
— Ja, vi har en mängd talare på både mäss-scenen och de konferenser som pågår under de två dagarna. Bland alla namn kan jag nämna Amazons Sverige-chef Gulfem Toygar, NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio och Apoteas vd/grundare Pär Svärdson. Utöver det har vi frukostmöten, mingel och ett så kallat start up-område, där ett antal start up-företag kommer att berätta om sina innovationer. Vem vet, där kanske man hittar nästa Spotify?