Hallå där, Janne Nilsson — affärsansvarig för Logistik & Transport-mässan, som arrangeras den 24-25 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.
Hur går det med planeringen, så här fyra månader innan mässan drar igång?
— Jättebra! Nu är vi verkligen på gång och har bland annat satt alla teman för konferensen och börjat lägga upp info om bokade talare på vår hemsida. Vi är också i full gång med bokningen av utställare och med att planera för vårt stora branschmingel.
Vad gäller konferensen så är det fyra halvdagspass med varsitt tema förstår jag — vad är det för teman och vad handlar de om?
— På tisdagen har vi först temat ”Globalisering i gungning” — där det handlar om hur globaliseringen påverkas av världsläget och klimatkrisen. Nästa tema är ”AI-revolutionen är här”, där man förstås diskuterar den högst aktuella AI-utvecklingen. Dag två, alltså på onsdagen, pratar man först om automatisering under rubriken ”Den robotiserade lagerarbetaren”. Sedan avslutas konferensen med temat ”Energiomställning som affärsmöjlighet”, där man bland annat pratar om framtida affärsmodeller i samband med energiomvandlingen.
Det låter som högst aktuella ämnen?
— Ja, det är verkligen en summering av de samhälls- och logistikfrågor som det pratas mest om just nu, med riktigt relevanta och stora frågeställningar för hela branschen.
Har ni några bokade talare som du vill puffa lite extra för?
— Oj, det är så många… Men då vill jag passa på att nämna några som jag själv inte har lyssnat på förut. Som till exempel Sandra Bourbon, som är nordisk chef för tjänsteutveckling hos Bring Shelfless och ska prata under passet om AI-revolutionen. Även Erik Johansson ser jag fram emot — han är chef för logistikinvesteringar hos Volvo Group Venture Capital, som ju har en enorm möjlighet att investera i innovativa teknik-startups. Det blir intressant att höra vad han som investerare ser framför sig vad gäller teknikutvecklingen inom logistikbranschen.
Någon mer?
— Hmmm… det är svårt att välja, men då nämner också Jonas Järnfeldt från logtechbolaget Train Brain och Håkan Jyde, som är Scanias Ukrainachef. De är jag också lite extra nyfiken på. Inte minst blir det intressant att höra Håkan prata om hur Scania planerar sin verksamhet i ett land i krig.
Det är fyra månader kvar till mässan — börjar det redan fylla på med bokade utställare?
— Ja, bokningsläget ser väldigt bra ut. Ungefär 80 procent av bokningsytan är redan bokad, så vill man få plats med en monter så är det verkligen hög tid att höra av sig till oss.
Ert branschmingel är alltid välbesökt, hur går det med planeringen där?
— Den är också i full gång! Minglet blir på tisdagen den 24 oktober, och vi håller nu på att titta på ett roligt koncept med lite underhållning och food trucks. Nästan 300 brukar komma på våra mingel, och det är alltid lika uppskattat.
Något mer?
— Ja, som tidigare år kommer vi att ha en öppen scen som vi nu är på gång med att sätta ihop programmet för. Öppna scenen är kostnadsfritt att gå på, och förra året var det riktigt lyckat med över 200 åhörare på vissa programpunkter. Det programmet blir klart efter sommaren, så då lägger vi upp det på vår hemsida — där man förstås också hittar all annan info om mässan. Där finns även kontaktuppgifter till oss, och har man några frågor så är det förstås bara att höra av sig!