En undersökning med 50 spårsändare ger Arla Foods bättre koll på hur rullvagnarna rör sig beroende på vad det är för varor på dem. Företaget hoppas också komma tillrätta med kundernas kreativa användande av vagnarna för andra ändamål.
– Vi har inte något pantsystem eller någon uppföljning per enhet av våra lastbärare, så vi har inte så bra koll på vilka som kommer tillbaka, tillstår Anders Lindberg som arbetar med effektivisering av transporter inom Arla Foods och som ansvarar för inköpen av lastbärarna.
Att få en indikation på hur många rullvagnar som stannar upp i butikerna på sätt som de inte borde, och hur länge, var ett av syftena när Arla Foods under oktober och november lät 50 lastbärare färdas försedda med GSM-sändande positionsutrustning. Där finns säkert stora pengar uppbundna, som det gör för de flesta företag med egna lastbärare, bedömer Anders Lindberg.
Men det främsta målet med undersökningen var ändå att se hur snabbt vagnarna normalt kommer tillbaka till Arlas anläggningar beroende på vad de har varit lastade med för varor, samt hur lång omloppstiden är i snitt. Med den kunskapen ska inköpen av vagnar kunna anpassas bättre efter produktionen, är tanken. Slutanalysen av utfallet är inte klar, men Anders Lindbergs intryck är i och för sig att resultaten är i linje med bedömningar som gått att göra på teoretiskt underlag.
Undersökningen har genomförts av K Hartwall, ett finländskt företag med världsmarknad för lastbärare såsom vagnar för butiker och postverksamhet. En motsvarande undersökning gjordes tidigare under hösten hos Sveriges ledande cateringgrossist Martin och Servera.
För att långsiktigt komma tillrätta med att kunder behåller rullvagnar för länge bedömer Anders Lindberg att den enklaste metoden är att chaufförerna knappar in i en mobilapp hur många tomma vagnar de har hämtat hos varje kund.
Alexander Kristofersson