Känns det som att dina försändelser åker ut i mörka rymden när lastbilen lämnar ditt lager? Den nya webbaserade tjänsten Viewmybox, från Addimotion i Lund, visualiserar hur de rinner förbi varje avläsningspunkt hos transportören. Så ser din kundtjänst förseningen innan kunden ringer.
Det kan vara svårt att få överblick över vart hundratals eller tusentals försändelser tar vägen när man har skickat dem. Det är vad det lilla Lundaföretaget Addimotion vill hjälpa storskaliga avsändare tillrätta med, med sin nya webbtjänst Viewmybox. Företaget puffar dock för att tjänsten kan löna sig redan vid så lite som tio försändelser per dag.
Från vänster till höger på användarens datorskärm spaltas paketens olika registreringspunkter i leveranskedjan upp: exempelvis upphämtning, sorteringsterminaler, ombud och avhämtning. Från toppen till botten av skärmen delas de upp på exempelvis postnummerområden. Vartefter delflödena passerar de olika punkterna i leveranskedjan fylls vita staplar med grönt. Lokala förseningar syns lätt i mängden, i god tid innan drabbade kunder bekymrat börjar höra av sig.
Genom att dra i en regel byter man vy mellan avsändningsdagarna. Paket som till exempel varit på väg i fem dagar blir lätta att fånga och felsöka. Vilken vy man än utgår ifrån är det lätt att zooma in på delmängder tills man får fram alla data om ett enskilt paket.
På uppdrag av varuägaren hämtar Viewmybox försändelseinformationen direkt från transportörens system, så ingen systemintegration krävs hos avsändaren. Först ut av transportörerna har Posten, DHL och Schenker varit, och fler tillkommer. I sak kan samma data visas i traditionella TA-system, det är sättet att presentera dem översiktligt som är nyheten. Verktyget ger alltså osedvanlig inblick i den utgående transportkedjan, men väntas i dagligt bruk användas mer av kundtjänstpersonal än på lagret.
Alexander Kristofersson