Muddermassor ska ge nytt landområde och en terminal på 22 hektar, mellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen vid mynningen av Göta Älv. En miljard kronor investeras, och arbetet kommer att pågå längre än till 2020, enligt Göteborgs hamn.
Tidigare i år har Göteborgs hamn fått klartecken av mark- och miljödomstolen, och nu drar arbetet igång. Först med utredande och upphandlingsstrategi, för att under 2017 övergå i byggande som kommer att pågå ett antal år.
Terminalen kommer att öka kapaciteten i ytterhamnsområdet på Hisingen. Det kommer att ligga så att det har Älvsborgshamnen öster om sig och med hamnområdet Arendal i nordväst. Därmed sväljer det nya landområdet framför allt en nuvarande havsvik men också en ö kallad Lilla Aspholmen.
Vilken typ av sjötransporter som terminalen ska användas till kommer att beslutas längre fram, utifrån marknadsförutsättningarna då. Djupet på 11 meter tillåter inte oceanfartyg, men såväl passagerarfärjor som internt nordeuropeisk godstransport av olika slag är tänkbara.
Göteborgs hamn uppger att hela projektet kommer att gå loss på omkring 1 miljard kronor, och kallar utbyggnaden för sin största sedan 1970-talet.