En anläggning för vätgasproduktion kan bli verklighet i Göteborgs hamn. Går planerna i lås kan anläggningen komma att producera upp till två ton vätgas per dygn, motsvarande 2 200 liter diesel.
Bakom planerna ligger det norska energibolaget Statkraft ihop med Göteborgs Hamn, som nu har ingått ett avtal om fördjupad utredning av möjligheterna för en anläggning av mellanlager och etablering av en tankstation inom Göteborgs hamn.
Anläggningen är planerad att tas i drift 2023 och ska inledningsvis ha en kapacitet på fyra megawatt, vilket ger en produktion på upp till cirka två ton vätgas per dygn. Detta motsvarar i sin tur minst 2 200 liter diesel och kan enligt uppgift bidra till att reducera koldioixdutsläpp med minst 4 ton/dag.
– Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn och knutpunkt för transporter från fartyg, tåg och lastbil samt inrymmer en stor mängd tunga maskiner för hantering av gods. Vätgas skapar en potential att ersätta fossil diesel inom samtliga transportslag, säger Arvid Guthed, Hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.
Vätgasanläggningen — som väntas kosta cirka 60 miljoner kronor — innebär att förnyelsebar el omvandlas till grön vätgas som sedan kan nyttjas vid lokalt behov eller distribueras och säljas till externa köpare. Vätgasen kan lagras och användas i olika transportslag vid främst tunga transporter som kan ställas om till bränslecellsdrift. Användandet av vätgas medför i princip då inga andra utsläpp än vattenånga.
– Vi vet att det redan nu finns en stor efterfrågan i och kring hamnen att använda fordon som drivs av vägas. Flera aktörer står och stampar och vi är övertygade om att lokal produktion av vätgas kommer att innebära ett genombrott, kommenterar Arvid Guthed.